Wyspa Grójec

17 July, 2019

Wyspa Grójec

Młodzież jako wymarzony klient drugiej połowy XX wieku

Wraz z rozwojem radia i telewizji, wzrosła świadomość speców zajmujących się mediami, że młodzi ludzie, których gustami w tak łatwy sposób można manipulować za pomocą dźwięku i obrazu, są doskonałym targetem, na któym na pewno warto się skupić. Przemawiał za tym również fakt, że rodzice ówczesnej młodzieży, wychowani w czasach kryzysów i braku wielu produktów chętnie naginali rodzicielskie prawa i spełniali życzenia konsumenckie swoich pociech.

Era MTV

Dwudziestokilkuletnia kariera kanału muzycznego, który podbił serca wszystkich nastolatków na całym świecie to prawdziwy pokaz tego, jak bardzo telewizja wpływać może na postrzeganie oraz odbiór świata przez młodych ludzi. Popularyzacja telewizji kablowej w latach 80′ XX wieku znacznie ułatwiła również dostęp reklamodawcom do większej ilości odbiorców.

MTV, który z założenia był kanałem muzycznym skierowanym do młodzieży propagował „niegrzeczną” jak na tamte czasy muzykę, której królową była skandalizująca Madonna oraz coraz bardziej popularny Michael Jackson. Tych dwoje stanowiło również łakomy kąsek dla reklamodawców. Wiedzieli oni, ze jakikolwiek produkt nie wcisnęliby w ręce super gwiazd, na pewno zainteresowanie młodzieży mają gwarantowane. Sytuacją potwierdzającą ten fakt jest kariera Coca-Coli, która w latach 80 i 90′ zapragnęła odświeżyć swój wizerunek i rozpoczęła być kojarzona z młodzieżowymi gwiazdami, buntownikami, z którymi chętnie utożsamiała się młodzież na całym świecie. Wszelkie reklamy emitowane na MTV skierowane były bezpośrednio do młodego widza. I każda z nich mogła liczyć na niewyobrażalny sukces – była w gazetach, zdobiła maszty i blboardy.

Zmiany, jakie zaszły w ramówce MTZ przez ostatnie 10 lat dobitnie pokazują, jak bardzo zmieniła się również młodzież. Próżno szukać wśród niej zbuntowanych nastolatków z lat 90′. Dzisiejsza młodzież nastawiona jest na silny konsumpcjonizm i wszystko, co kojarzone jest z mainstreemem. Efektem, to, co kiedyś propagowało odmienny od prowadzonego przez ówczesnych rodziców tryb życia: bunt, słuchanie głośnej muzyki, stało się normą i zaczęło zjadać własny ogon. Ta sytuacja doprowadziła do drastycznego zmniejszenia emisji programów muzycznych na MTV przestawiając się na programy typu reality show przeznaczone dla nastolatków.

Dzisiejsze trendy

Dzisiaj trendy, które najchętniej kopiowane są przez młodych płyną już nie tylko od gwiazd telewizji, ale również od sportowców, muzyków czy (zdecydowanie rzadziej) pisarzy. Co jest ironiczne – gwiazdy te, zazwyczaj częściej spotkać można właśnie w telewizji, w programach rozrywkowych lub realityshow, niż podczas wykonywania ich zawodu. Dzisiejsza młodzież nie chce szukać wzorca na sali treningowej czy warsztatach artystycznych. Po co, skoro są oni na wyciągnięcie ręki bez wychodzenia z domu. Na powierzchni szklanego ekranu.

Młodzież jako wymarzony klient drugiej połowy XX wieku
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)
Previous article
Odpowiednie dla Ciebie kosmetyki do włosów
Next article
Czym jest i jak działa odzież termoaktywna?
About the author